fredag 11 september 2009

Jag vill bo i en svamp annars får jag kramp


Fredag var det och idag tog jag och Lilleman cykel med tillhörande vagn för att möta Barnmorskan. Svampskogen var målet för dagen och solen lyste som på beställning. Jag fick en liten lektion i svamplära och siktade in mej på att försöka hitta soppar. Fikapaus hade vi såklart. I morse kokade jag blåbärssylt och lite blåbärssaft. Saften tog jag med och någon skiva av dinkelbrödet jag bakade under veckan som gått. Barnmorskan halade upp termosen och sen avnjöt vi varsin kopp java i solen. Till Lillemans stora lycka bjöd hon också på nektariner. Saftiga och goda.

Varenda gång man äter en nektarin tänker man tillbaka på den gången då jycke åt en nektarinkärna som var tvungen att opereras ut. Mkt orolig var jag då! Dessutom skulle det kalaset ha kostat 14 000 kr utan försäkring, men slutet gott allting gott!!

Middagen idag bestod förstås av stekt smörsopp. Mkt gott tyckte både jag och Kärleken. Nu är det bara chill och fredagsmys på schemat. Lilleman har somnat och jag är ganska säker på att jag själv kommer att göra samma sak inom en snar framtid.

Det var iaf en ljuvlig dag idag. Fågelsång, svamp, umgänge i god väns lag. Jo, jag tackar jag. Alla goda ting är tre!


Inga kommentarer: