onsdag 26 november 2008

dravel en helt vanlig onsdag

Hej och hå. Dagarna rusar fram. Lussekatter och varma tekoppar värmer upp och förgyller dessa mörka novembertider. Plötsligt blommar tidningarna av annonser om julmarknader och julklappstips. December är stort på ingång och till helgen nalkas skyltsöndag för hela slanten. Jag och konstnärsväninnan med stormagen och den bebislevereande flöjtisten från Gellivare (observera den gamla stavningen, måste nog tycka att den är lite vackrare, visst?) har bokat in umgänge med jylpyssel på lördag. Vi tänkte avrunda med lite bluesbuffe på Magma.



Damen på bilden har inget med inlägget att göra förutom att inleda oss mot tornedalen.
Sauna, sömn och sisu. De tre S:en som berikar var tornedalings liv nämndes i dagens avsnitt av Eftersnack där Linda Ylivainio var besökare. Jag höjde givetvis volymen på teven (normalt sitter jag ju nämligen och ser på teve utan ljud! en musikfröllas härjade små öron tar sig nämligen gärna en paus! ) Linda är hur som helst det första kvinnliga kommunalrådet i Övertorneå någonsin. Roligt! Jag minns att Linda som aktiv ungdomspolitiker fick hela skolan att rösta på centern som storslaget vann skolvalet i Korpilombolo 1989.
I övrigt minns jag ju inte så vansinnigt mkt från min egen skolgång.. iaf inte lektionsstoff. Har mången gång undrat varför det är så?

Bebis lever och mår, sparkar och har sig för fulla muggar. Nästa vecka börjar föräldrautbildningen! Ska bli spännande. Själv är jag ju en aning bortskämd som förutom min egen barnmorska har en private barnmorska! Inte så dumt!
Jag börjar känna behov av att börja göra klart här hemma. Boa in oss lite grand så vi kan vänta i lugn och ro på att knyttet ska komma. Tänk en liten person bor där inne i min mage. Det är ett stort mirakel!

Årstiden för med sig lite klädproblem! Inte en av mina varma jackor kunde jag stänga över magen! Frusen och sur har jag rastat hunden de senaste dagarna. Min golfare hittade en av sina jackor som jag faktiskt kunde använda. Jag ser dock ut som någon som behöver ta sig till en stylist! Hihi. Men nå, så får det bli och varmare är det minsann!

Amaryllis och hyacinter hör julen till och själv är jag ju lite svag för att göra egna julgrupper. Man kan köpa fyndkrukor på röda korset och sedan dekorera med lite av varje. Kanel och apelsinskivor är fint, men man behöver ju inte vara traditionell. Inspirationen finns på nätet förstås.
http://www.allvaxtcenter.se/arrangemang/julgrupper/narciss_arr.html

Rödakorset-shopping ligger förresten i tiden. Tänk bara om man verkligen skulle göra sig av med en sak innan man bär hem en ny? Feng shui är något jag borde bejaka. Min garderob håller på att ta över hela lägenheten.

Nu är det dax för jycke att få sitt. Vi ska iväg på kronan och träna tillsammans med hundgänget. Kan nog passa bra för jag känner att paltkoman är på väg! Ja, Pitepalt stod nämligen på menyn denna afton. Som slutord måste jag då uppmana alla som behöver lite glädje i sitt liv att lyssna till mammas nya kille på P3. Får mej att gapskratta!
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/index.asp?programid=2399
Kramen!

1 kommentar:

Cecilia sa...

Välkommen till bloggträsket;) Vad kul att du också börjat blogga.

Såg att du tipsade om bra sidor att handla julklappar på. www.bluebox.se & www.favoritsaker.se har också mycket roliga och fina saker som man kan köpa i present til folk... eller till sig själv :)

Kul att läsa att allt är bra med dig och magen. Vi skulle verkligen behöva ha en dejt snart, det sker alldeles för sällan enligt mitt tycke.

Ha de bra Kramar i massor