lördag 6 juni 2009

6/6


Du gamla, du fria du fjällhöga Nord! Sveriges nationaldag har vi här. Förr i tiden då jag gick i skola samlades man runt flaggstången och sjöng nationalsången. Nu vet jag inte riktigt hur det är tänkt att man ska fira? Kanske det bjuds på spektakel på staden denna blåsiga lördag.

Fredagen försvann så fort att jag inte ens hann blinka. Jag tog bussen med vagnen ut till hertsön där vi hade kalas för mitt syskonbarn som nu fyllt 9 år! Själv tyckte jag att det var nyss hon föddes, det måste vara ålderstecken? Själv tyckte hon att det var ett konstigt kalas! Kalas?, sa hon, med mat??? Det verkade mkt besynnerligt, hihi! Som tur var blev det glass också, med de rödaste av jordgubbar! Guldlock, den yngre av flickorna hon har döpt sin cykel efter min lilla son och hävdar bestämt att hon visst är hans storasyster och inte hans kusin. Så gulligt!

Häromdagen träffade jag Lärarinnan från Sunderbyn på stan. Vi surrar om våra projekt och hon verkar ha sytt fast sig själv vid symaskinen, för där verkar hon spendera en hel del tid! Detta i sig är ganska komiskt då vår gamla syslöjdsfröken från grundskolan menade på att hon och jag var de värsta elever som skådats i en syslöjdssal! Kanske har vi fått bättre tålamod med åren? :)

Själv har jag ju problem med att få själva ändalykten ur vagnen. Mkt stannar vid planeringsstadiet. Min egen symaskin befinner sig fortfarande uppe på vinden efter månaders syplanering. När jag är redo ska den väl flytta ner förhoppningsvis! Hofslagerskan kikade in i veckan. Vi pysslade faktiskt lite. Appropå detta med ändalykten får jag förtälja att jag satte in foton i album från tågluggen 1998! 11 år senare. Jag är så lat!
I veckan satte jag iaf ihop en pyssellåda till Syskonbarnet, blandade tapetklister och hade mej. Klädde den i fint papper och dekorerade med små nallar. Det blev inte som jag hade tänkt mej, men den fick duga!

Angående tågluff hoppas jag på att få göra en sådan resa någon fler gång. Man ser mkt genom att resa med tåg. Resan genom Sverige kan man ju gärna skippa. Sverige är på tok för långt! Det har jag och min vän från Skåne konstaterat flera gånger. Man skulle sno ihop hela landet som en liten rund bulle istället! Dessa funderingar bjuder jag på dagen till ära, Sveriges nationaldag och allt.
Dessvärre går det inte att gå genom livet och hoppas på en massa saker! Man måste vara mkt målinriktad och ha en plan. Då kan man faktiskt få till allt man önskar sig, iaf det man själv kan påverka. Då är den stora frågan. Vad vill man egentligen? Tåls att tänka på!






1 kommentar:

e sa...

Ja hopplösa fall... hihi =)Inte strulputtar, utan bara hopplösa inom syslöjd... hahahaha