lördag 17 januari 2009

Lördag hela veckan


Lördag. Underbart med helg! Vi är lite risiga till mans här hemma, tror vi behöver chilla lite och skrämma bort förkylningar.

Igår hade jag en ypperligt trevlig dag. Jobbade förmiddagen och sedan åkte jag iväg till staden för att luncha med Reseledaren och Lärarinnan från Sunderbyn. Vi hamnade på Waldorf och det var supergott som vanligt!
På kvällen kikade Hovslagerskan förbi. Vi drack baljvis med rött te, gjorde uppdateringar i varandras leverne och spelade 500. I trevligt sällskap flyger tiden fram, så även denna gång. Kortspel är underskattat. Riktigt kul. Dessvärre är jag en sån som alltid glömmer alla spel.. men nu i dessa tider kan man ju hitta alla lösningar på internet. http://www.kortspel.net/ löser alla minnesluckor..

Barnmorskan från Gellivare tog sin examen igår och nu får hon leverera bebisar till både höger och vänster. Grattisgrattis!!

Idag startade vi upp med städning och tvätt här hemma. Det är så ljuvligt när det är gjort. Man mår så bra! När det är fint och snyggt blir jag alltid sugen på att börja göra en massa saker. Slutsatsen måste vara att det är fördelaktigt för kreativiteten att ha det ordningsamt hemma.

En gång för länge sedan blev jag bjuden på en fantastisk soppa av Hovslagerskan. 100 år senare tog jag och gjorde mitt första kok av denna underbara maträtt, nämligen idag! Tänkte att jag skulle bjuda på receptet här.

Morotssoppa

1 tsk salt
2 dl röda linser
3-4 morötter
1 gul lök
2 msk olja
1 liter vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
1-2 vitlöksklyftor
1 tsk malen kardemumma
saft från en apelsin
apelsinskivor
4 lagerblad

1. Koka linser med salt 10 min. Häll bort vattnet.
2. Fräs hackad lök och rivna morötter med olja, koriander samt kardemumma i en kastrull.
3. Tillsätt vatten, linser, buljongtärningar, vitlök, lagerblad. Koka upp och sjud 10 min.
4. Pressa i apelsin, smaka av med salt och peppar.
5. Servera med apelsinskivor i soppan.

Själv hade jag ingen koriander. Hovslagerskan tipsade om att ersätta denna med Garam Masala. Sagt och gjort. Blev mkt bra det med! Denna får hänga med i matlådorna till veckan. Hade förstås varit väldigt gott med lite hembakt bröd till.. men själv tänkte jag kasta mej i soffan och stanna där en bra stund..

Inga kommentarer: