torsdag 1 januari 2009

Ring Klocka Ring


Nyårsafton 2008 blev en stormig historia! Klass 3 varning på vindarna som förutspåddes nå upp till 30m/s. Närmare kvällen hade det lugnat sig ganska mkt iaf. Positivt med detta väder var att det var ganska lugnt på smällarfronten, vilket gjorde att iallafall dagen blev ganska lugn utan större orosmoment för vår lilla jycke.

På kvällen kom Barnmorskan från Gellivare tillsammans med sin respektive, samt Kärlekens syster som numera är diplomerad Coach. Vi intog en nyårssupe tillsammans. Barnmorskan tillagade Edefors special till förrätt, en oerhört god räkröra på vitlöksbröd toppad med dill och citron.

Barnmorskan hjälpte mej egentligen med all matlagning denna dag då jag själv mer ägnat tid åt att vika servetter istället för att laga mat åt våra gäster! Huvudrätten bestod av pasta, färsk spenatfettuccine med kyckling, bacon, aubergine, champinjoner och vitlök. Efterrätten blev panacotta med jordgubbar och riven mörk choklad. Mat smakar ju alltid bättre i gott sällskap, och så även denna gång!

Senare anslöt Krogdrottningen tillsammans med sin sportgalning till man. Vi spelade lite frågespel och umgängade. Vid tolvslaget lyssnade vi till Jan Malmsjös tal på teve och skålade in det nya året. Jycke var lite ängslig och stressad lagom till tolvslaget, men summerat blev det en tämligen lugn kväll iaf. En trevlig afton i goda vänners lag. Kan ju inte bli bättre!!

Idag blev jag bjuden på glöggkväll hemma hos hovslagerskan i hennes lilla hus. Vi var ett litet gäng som fikade och surrade, innan vi alla fick värma varsin tennbit i kaminen för att sedan kunna spå oss inför det nya året. När tennbiten smält häller man över denna i en järnhink med kallvatten för att sedan försöka förutspå om tennbiten fått någon speciell form. Nästa steg är att hålla upp sin tennbit mot ett ljus för att se vad skuggbilden visar.

Min lilla tennbit liknade en sköldpadda. Min egen inre vision av sköldpaddan är alltså det som kommer att påverka mitt år! Själv tänker jag givetvis på lugnet hos dessa djur. Förhoppningsvis ska det då innebära ett själsligt lugn detta år! Jag tänker också att sköldpaddor kan ha en massa överraskningar i skalet och det håller jag naturligtvis tummarna för! Jag fick också en liten dinosaurie i min skuggbild och tänkte då på första ultraljudet vi gjorde där vi sa att vår lilla bebis såg ut som en tyrannosaurus! Det kändes ganska naturligt att denna dinosaurie ska visa sig och påverka vårt 2009!

En god vän sa iaf till mej en gång, att allt man verkligen vill och önskar kommer att slå in om man bara vill det riktigt mkt. Jag väljer att ta med mej dessa ord inför det nya året och önskar en god fortsättning till alla jag känner!


Inga kommentarer: