måndag 25 maj 2009

Appropå böcker


Idag blir vår lilla gubbe 3 månader! Vad tiden går fort! Nu är han så busig och skrattar och skriker! Dagarna börjar ofta med små skrik av glädje. Kanske något att anamma.. :)

Solen har varit på plats hela dagen men själv har jag inte känt mej riktigt på g. En förkylning ligger och lurar. Jag preppar mej med besk grapejuice fulladdad med c-vitamin för att skrämma den på flykten, och hoppas att det ska fungera. Ingen långprommis med anledning av detta, bara en stros genom stan och sedan en tur till vårt underbara bibliotek. Där blev jag mkt glad då jag hittade en samling av Bo Nilsson!

Bo Nilsson, (även kallad geniet från Malmberget) en gruvson/ kompositör som rattade hem märkliga tyska radiokanaler med konstmusik och sedan skrev lite verk. Det blev storslam och som artonåring spelades hans verk på tysk radio! Dessutom har han skrivit annan sorts musik, tex filmmusik till hemsöborna, samt visor och det var kanske närmast dessa jag hade i åtanke denna gång. Tanken är att hitta lite material till sommarens kommande kyrkkonserter. Tack vare spotify har jag också kunnat förkovra mej i Sofia Karlssons visor. Ganska trevligt måste jag säga.

Ni minns väl boktipset.. ah, det var härliga dagar.. Själv får jag nostalgikänslor bara av lukten på bibliotek. När annars tycker man att gammalt bokdamm luktar gott? Slutord idag måste bli, bevara folkbiblioteken!




Inga kommentarer: