fredag 26 december 2008

Julen i byn

Julen har då passerat och det var på alla sätt och vis en skön, lugn och livfull jul med tillhörande tomte och tindrande upphetsade barn, skinka och sill, kareokesång och Kalle anka, julpussar, en rabiat hund och inte att förglömma Janssons underbara frestelse! Julefriden infann sig och min golfare tog dessutom sig ett julbad i utebastun som avslutades med ett djupdyk ned i snön.
Avkopplingen och tystnaden i byn är fantastisk. Det enda vi egentligen har gjort är att äta i tid och otid, promenerat och sett filmer. Själen har fått sitt!













Jag beställde pepparkaksformar från ett företag jag hittade på nätet som jag invigde tillsammans med syskonbarnen. http://www.formina.se/ De har skojjiga former, inte bara de traditionella. Våra pepparkakor blev så fina! Det blev t.ex noshörningar, sjöhästar och stjärnfall.
















Jag har fått en skojjig julklapp. Det är en behållare i ull som man hänger upp på väggen med texten "gäster" på. Inuti finns 6 par med lånetofflor. Jättefina! Den ska hängas upp i hallen så att alla gäster som kommer till oss kan dra på sig ett par egna mystofflor!

Nu är vi iallafall hemma igen! Idag tänkte vi gå på babyshopping och se om vi kan fynda lite på rean. Sedan måste vi åka runt till syskonbarn och dela ut julklapparna. Tonåringen kommer hem på måndag. Han har firat jul med sin mamma detta år. De kör "vartannat-år-principen "om jularna.

Ev hinner jag träffa en gammal klasskompis från Kalixtiden. Vi har inte setts på några år nu så det skulle verkligen vara roligt!

Kroppsligt börjar jag vara så tung så tung. Snart spricker golvet där jag går! Jag pustar, flåsar och stånkar, 2 hela månader kvar! Just nu känns det som att om jag överlever detta ska jag banta ner mej till Twiggy size efter detta, men kanske bäst att inte lova för mkt.. Det ska förstås bli mödan värt! 8 veckor av 40 är ändå bara en femtedel..

Jag känner mej nu ganska säker på att det är en tösabit som ska ingå i vår familj. Vad konstigt det kommer att bli om det är en pojke nu när jag känner mej så övertygad! Givetvis spelar det ingen roll vilket kön barnet får. Om två veckor ska vi på ultraljud igen. Kanske visar det sig då. Om jag nu vill veta, jag är inte riktigt säker..

Många lediga dagar väntar ännu. Jag ska fortsätta chillandet och hoppas alla andra gör samma lika. Kramen!
















Inga kommentarer: