söndag 21 december 2008

Fjärde advent


Söndag. Fjärde advent. Helt slut efter begravning igår. Vi steg upp klockan 6 och avresan mot byn gick 7.30. Begravningen var väldigt fin och det kändes som ett värdigt farväl av vår generösa mormor. Närmare 90 personer deltog vid maten efteråt och jag tror det säger ganska mkt om vilken omtyckt människa hon var.

Efteråt körde vi farmor till Sattajärvi där min faster numera bor då hon skulle stanna kvar där för att fira jul. Vi stannade en stund innan vi åkte tillbaka mot byn. Vi hamnade i mormors hus där de flesta mostrar, morbröder och kusiner samlats. Mkt roligt att träffas igen. Man kan bara konstatera att det är tråkigt att man oftast bara ses vid sorgliga tillfällen som begravning. Tidigare har vi haft en fin tradition att träffas vid årliga kusinträffar. Den sista tiden har dock ingen riktigt orkat med att organisera dessa träffar vilket resulterat i att de mer och mer runnit ut i sanden. Kanske är det dax till sommaren igen. Det skall planeras i tid eftersom många är bosatta i Göteborg, Stockholm och Lidköping.

Vi blev kvar länge och väl innan vi bröt upp för att åka till mammsen. Där kvällsfikade vi och pratade med tillhörande klocktick i bakgrunden.. klockan var 22 innan vi kastade oss i bilen igen mot stan. Tanken var ju att vi skulle stanna däruppe fram till jul, dessvärre är julbestyren fortfarade outrättade varför det bara var att åka tillbaka till stan än en gång..! På onsdag åker jag den tredje gången till byn inom loppet av knappt 1,5 vecka! Jisses!

Vecka 32 är på intågande. Medelkroppslängden för barnet är ca 44 centimeter från hjässa till häl och barnets medelvikt ca 2 kg! Själv börjar jag känna mej stor som ett hus. Jag befarar att jag ska spricka innan februari..

Här är det nu en väldigt lugn söndag som råder. Vi tänkte åka och kika när tonåringen spelar match. Kan vara skönt att ta sig ur soffan en stund! Slutligen vill jag uppmana alla att vara extra rädda om sina nära och kära denna jul.. Auf wiedersehen!

Inga kommentarer: